Speed Pedelecs

Speed Pedelecs

9 resultater

45kmt el ladcykel - så kan din vareudbringing gå lidt hurtigere. Perfekt til transport af varer på de lidt længere distancer. De fleste Speed Pedelec el ladcykler er bygget som Long John eller Long Tail lad cykler, så man stadig har styr på håndteringen ved de høje hastigheder.

Lej en ladcykel med el | lej en el ladcykel |  hos EBIKECENTER | Lej en elcykel | EBIKECENTER
Faldende orden
Vis som Gitter Liste

9 varer

pr. side
  1. Riese & Müller Multicharger GT Touring HS
    Fra 42.900,00  kr.  
  2. Riese & Müller Multicharger GT Vario HS
    Fra 46.200,00  kr.  
  3. Riese & Müller Multicharger Mixte GT Vario HS
    Fra 46.200,00  kr.  
  4. Riese & Müller Load 60 Touring HS
    Fra 55.600,00  kr.  
  5. Riese & Müller Multicharger GT Rohloff HS
    Fra 56.900,00  kr.  
  6. Riese & Müller Load 75 Touring HS
    Fra 57.300,00  kr.  
  7. Riese & Müller Load 60 Vario HS
    Fra 58.900,00  kr.  
  8. Riese & Müller Load 60 Rohloff HS
    Fra 69.600,00  kr.  
  9. Riese & Müller Load 75 Rohloff HS
    Fra 71.200,00  kr.  
Faldende orden
Vis som Gitter Liste

9 varer

pr. side

Modsat mest almindelige el ladcykler som kan køre 25 km/t så kan en Speed Pedelec ladcykel køre 45 km/t hvilket gør den perfekt til de lidt længere distancer da man komme hurtigere frem end hvad man normalt ville.

Hvad er en "Speed Pedelec" 

En speed pedelec ladcykel er som den traditionelle lad cykel - og dog ikke helt alligevel - de ligner en “traditionel el ladcykel”, mener udstyret med specielle lygter, bremser, side spejl m.v.

Alle de små ting gør at en Speed Pedelec er lidt dyrere end en traditionel 25 kmt elcykel - MEN så meget er det heller ikke. Sammenligner man en 45 kmt elcykel med en 25 kmt elcykel med det samme udstyr (dog ikke det lovpligtige sidespejl, og bremselys), så er der typisk kun 3.000 - 4.000 kr i forskel i prisen.

Hvad siger loven om Speed Pedelecs 

Som udgangspunkt falder en Speed Pedelec stadig ind under Færdselslovens § 2, nr. 7, men det danske folketing valgte i Juni 2018 at godkende Færdelsstyrelsens oplæg til en forsøgsordning for speed pedelecs (læs bekendtgørelsen her), hvor det pr. 1/7 2018 er lovligt at køre på en 45kmt elcykel på cykelstien og uden nummerplade.

Bekendgørelsen i sine hovedtræk omfatter:

 Indregistering: Nej

 Kørsel på cykel sti: Ja, men husk altid at køre efter forholdende - du slår hårdt hvis du rammer

 Kørekort: Nej - dog skal 15-18 årige have et knallert kørekort

 Hjelm: Godkendt cykelhjelm - vi anbefaler en NTA8776 godkendt speed pedelec hjelm (link)

 Førens alder: 15 år

 Anhænger: Må IKKE tilkobles

 Barnesæde: NEJ - der må ikke befordres andre personer på en speed pedelec

 Forsikring: iht. Færdelsslovens §16 - der er forsikringspligt iform af en ansvarsforsikring. Husk at være opmærksom på at nogle forsikringselskaber ikke omfatter Speed Pedelecs i den traditionelle indbo / elcykel forsikring, så det kan være nødvendig med en Kasko forsikring. 

 Øvrig lovgivning: Sidestilles iøvrigt med de af færdselslovens regler, der finder anvendelse for 45 knallert

 Ikrafttrædelsesdato: 01/07/2018

 Evalueringsdato: 01/05/2019

OG HUSK Vær opmærksom på dine omgivelser og medtrafikanter - kør efter forholdende - “bare” fordi at du måske har mere "ret" i krydset - så slår en bil/lastbil altså hårdest i svinget..

Vil du dykke ned i detaljerne på hele debatten omkring den igangværende prøveordning så finder du første udkastet Høringsportalen, hvor du også kan læse Færdselsstyrelsens svar på de høringssvar de modtog.

Hvad kommer der til at ske med bekendtgørelsen?

Det er et rigtigt godt spørgsmål - de eneste ved det er Færdselsstyrelsen - og de holder kortene rigtig tæt ind til kroppen. Når det så er sagt, så tror EBIKECENTER at der snart kommer en revurdering, baseret på erfaringen, den første evaluering samt de forslag der er kommet fra de forskellige organisationer. EBIKECENTER forventer følgende ændringer:

  • Skærpet krav til hjelm type: Vi forventer at det bliver et lovkrav at cykelhjelmen skal være en NTA8776 godkendt hjelm. Udvalget er blevet markant større siden bekendgørelsens ikrafttræden.
  • Nummerplade krav: Selv om mange syntes det er “plat”, så giver det mening. Det skærper opmærksomheden for den øvrige trafik at der er en plade på. Det er tydligere for billister at han kører stærkt, og de derfor skal være ekstra opmærksomme. Hertil så vil det også være et værktøj for Myndighederne til at gennemskue om den er lovlig og måske (hvis vi er heldige) kan det også benyttes til at slå op om man har en Ansvarsforsikring. Hertil så kræver de fleste lande i EU/Europa at Speed Pedelecs har nummerplade, så man kan som det er idag, ikke bruge sin Speed Pedelec på ferie i f.eks. Tyskland eller Sverige. 
  • Kørsel på cykelsti: Det forventer vi stadig - men tror også at kommunerne får lov til at fastsætte hastighedsgrænser i specifikke områder f.eks. bymidter. Hvordan de så vil håndhæve det lader vi dem om.
  • Børn/trailer: Den er svær - vi kan godt forstå det giver mening med barnesæder og anhængere på/efter en Speed Pedelec - og kan også godt se det kan være super farligt, hvis føreren ikke tænker sig om…vi er dog bange for at det ikke kommer til at ske.