Speed Pedelecs

Speed Pedelecs

Er du på udkig efter en elcykel som kan få dig lidt hurtigere fra A til B ? Eller står du og overvejer at sælge bilen og anskaffe dig en elcykel som du kan bruge til at cykle til og fra arbejde uden at skulle svede alt for meget ? Så er svaret en Speed Pedelec.

Faldende orden
Vis som Gitter Liste

Varer 1-12 af 39

Side
pr. side
  1. Pris
    match
    Tilbud; Riese & Müller Nevo GT Vario
    Fra 41.300,00  kr. Fra 28.999,00  kr.
  2. Pris
    match
    Gazelle Medeo Speed HMB
    Fra 28.999,00  kr.  
  3. Pris
    match
    Gazelle Medeo Speed HMB
    Fra 28.999,00  kr.  
  4. Pris
    match
    Gazelle Ultimate Speed 380 HMB
    Fra 35.999,00  kr.  
  5. Pris
    match
    Gazelle Ultimate Speed 380 HMB
    Fra 35.999,00  kr.  
  6. sale
    Pris
    match
    Tilbud; Riese & Müller Charger3 Mixte Touring HS, Mørkeblå, 49cm
    Fra 48.140,00  kr. Fra 38.000,00  kr.
  7. Pris
    match
    Riese & Müller Nevo Touring HS
    Fra 42.100,00  kr.  
  8. Pris
    match
    Riese & Müller Nevo GT Touring HS
    Fra 42.900,00  kr.  
  9. Pris
    match
    Riese & Müller Roadster Mixte Touring HS
    Fra 43.199,00  kr.  
  10. Pris
    match
    Riese & Müller Roadster Touring HS
    Fra 43.199,00  kr.  
  11. Pris
    match
    Riese & Müller Charger3 Mixte GT Touring HS
    Fra 44.600,00  kr.  
  12. Pris
    match
    Riese & Müller Multicharger GT Vario HS
    Fra 50.717,00  kr. Fra 45.000,00  kr.
Faldende orden
Vis som Gitter Liste

Varer 1-12 af 39

Side
pr. side

Modsat almindelige elcykler som kan køre 25 km/t så kan en Speed Pedelec køre 45 km/t hvilket gør den perfekt til de lidt længere distancer da man komme hurtigere frem end hvad man normalt ville. Hos Ebikecenter har vi et bredt sortiment af Speed Pedelecs fra Riese & Müller og Gazelle.

Hvad er en "Speed Pedelec" 

En speed pedelec er lidt som en traditionel elcykel - og ikke helt alligevel. Fysisk ligner den ofte en “traditionel elcykel”, men alligevel så er der ting der er markant anderledes på en Speed Pedelec. 

Den helt store forskel på ses at en 45kmt elcykel er udstyret med nummerpladeholder og det lovpligtige sidespejl. Hertil, så kommer der alle de ting man ikke lige kan se, uden at kigge nærmere på cyklen. Speed Pedelecs har ofte et bedre /  kraftigere lygtesæt med bremselys, motoren er også kraftigere - de fleste elcykel producenter der laver Speed Pedelecs benytter typisk en 350watts motor (Bosch, Yamaha, Brose), hvor en traditionel elcykel har 250watt. Hertil så kommer det helt usynlige - de er Typegodkendt, hvilket sætter en del krav til selve kvaliteten af speed pedelecen og dens opbygning.

Alle de små ting gør at en Speed Pedelec er lidt dyrere end en traditionel 25 kmt elcykel - MEN så meget er det heller ikke. Sammenligner man en 45 kmt elcykel med en 25 kmt elcykel med det samme udstyr (dog ikke det lovpligtige sidespejl, og bremselys), så er der typisk kun 3.000 - 4.000 kr i forskel i prisen.

Hvad siger loven om Speed Pedelecs 

Som udgangspunkt falder en Speed Pedelec stadig ind under Færdselslovens § 2, nr. 7, men det danske folketing valgte i Juni 2018 at godkende Færdelsstyrelsens oplæg til en forsøgsordning for speed pedelecs (læs bekendtgørelsen her), hvor det pr. 1/7 2018 er lovligt at køre på en 45kmt elcykel på cykelstien og uden nummerplade.

Bekendgørelsen i sine hovedtræk omfatter:

Indregistering: Nej

Kørsel på cykel sti: Ja, men husk altid at køre efter forholdende - du slår hårdt hvis du rammer

Kørekort: Nej - dog skal 15-18 årige have et knallert kørekort

Hjelm: Godkendt cykelhjelm - vi anbefaler en NTA8776 godkendt speed pedelec hjelm (link)

Førens alder: 15 år

Anhænger: Må IKKE tilkobles

Barnesæde: NEJ - der må ikke befordres andre personer på en speed pedelec

Forsikring: iht. Færdelsslovens §16 - der er forsikringspligt iform af en ansvarsforsikring. Husk at være opmærksom på at nogle forsikringselskaber ikke omfatter Speed Pedelecs i den traditionelle indbo / elcykel forsikring, så det kan være nødvendig med en Kasko forsikring. 

Øvrig lovgivning: Sidestilles iøvrigt med de af færdselslovens regler, der finder anvendelse for 45 knallert

Ikrafttrædelsesdato: 01/07/2018

Evalueringsdato: 01/05/2019

OG HUSK Vær opmærksom på dine omgivelser og medtrafikanter - kør efter forholdende - “bare” fordi at du måske har mere "ret" i krydset - så slår en bil/lastbil altså hårdest i svinget..

Vil du dykke ned i detaljerne på hele debatten omkring den igangværende prøveordning så finder du første udkastet Høringsportalen, hvor du også kan læse Færdselsstyrelsens svar på de høringssvar de modtog.

Hvad kommer der til at ske med bekendtgørelsen?

Det er et rigtigt godt spørgsmål - de eneste ved det er Færdselsstyrelsen - og de holder kortene rigtig tæt ind til kroppen. Når det så er sagt, så tror EBIKECENTER at der snart kommer en revurdering, baseret på erfaringen, den første evaluering samt de forslag der er kommet fra de forskellige organisationer. EBIKECENTER forventer følgende ændringer:

  • Skærpet krav til hjelm type: Vi forventer at det bliver et lovkrav at cykelhjelmen skal være en NTA8776 godkendt hjelm. Udvalget er blevet markant større siden bekendgørelsens ikrafttræden.
  • Nummerplade krav: Selv om mange syntes det er “plat”, så giver det mening. Det skærper opmærksomheden for den øvrige trafik at der er en plade på. Det er tydligere for billister at han kører stærkt, og de derfor skal være ekstra opmærksomme. Hertil så vil det også være et værktøj for Myndighederne til at gennemskue om den er lovlig og måske (hvis vi er heldige) kan det også benyttes til at slå op om man har en Ansvarsforsikring. Hertil så kræver de fleste lande i EU/Europa at Speed Pedelecs har nummerplade, så man kan som det er idag, ikke bruge sin Speed Pedelec på ferie i f.eks. Tyskland eller Sverige. 
  • Kørsel på cykelsti: Det forventer vi stadig - men tror også at kommunerne får lov til at fastsætte hastighedsgrænser i specifikke områder f.eks. bymidter. Hvordan de så vil håndhæve det lader vi dem om.
  • Børn/trailer: Den er svær - vi kan godt forstå det giver mening med barnesæder og anhængere på/efter en Speed Pedelec - og kan også godt se det kan være super farligt, hvis føreren ikke tænker sig om…vi er dog bange for at det ikke kommer til at ske. 

Skal man så vente med at købe en speed pedelec? 

Nej - vil vi ikke mene at nødvendigt - vi har ingen ide om hvornår de kommer og om det er som ovenstående - det er som sagt kun Færdelsstyrelsen der har en ide om hvad der kommer til at ske med Speed Pedelecs Lovgivningen. 

EBIKECENTER kan dog ikke forestille sig at det bliver ulovligt at benytte en 45kmt elcykel på cykelstien. 

Har du lyst til at prøve en af de hurtige elcykler, så kom ned i vores showroom og tag en snak med os - vi har ofte mange Speed Pedelecs stående til test i vores Showroom, som du kan prøve.

Speed Pedelec FAQ

Kan jeg lave min elcykel til en speed pedelec?

Det korte svar er NEJ!. Cyklen er ikke godkendt til det, hverken stivhedsmæssigt eller udstyrmæssigt. Selv om det er det samme udstyr der er monteret, så bliver det ikke en lovlig speed pedelec, da en Speed Pedelec er typegodkendt efter gældende lovgivning i EU om Speed Pedelecs.

Kan jeg tune min elcykel så den kører hurtigt?

Det kan ofte godt lade sig gøre - men bestemt ikke noget vi anbefaler, da du mister garantien og bringer elcyklen over i en anden benyttelse som den måske ikke er bygget til - hertil kommer at du så kører uden forsikring i tilfælde af uheld.

VI VIL GØRE OPMÆRKSOM PÅ AT DETTE IKKE ER NOGET VI ANBEFALER HOS EBIKECENTER OG VI TUNER IKKE ELCYKLER FOR KUNDER.

Kan jeg købe et 500w motor kit og almindelig cykel om til en Speed Pedelec?: 

Nej, da en Speed Pedelec er typegodkendt efter gældende lovgivning i EU om Speed Pedelecs. De er altid dimensioneret til den kraft som motoren yder, herunder bremser, dæk, fælge, horn, lys, bremse lys, spejl og generelle konstruktion.