45 kmt elcykler - hvad er op og ned
I alt: vare(r)
Total: 0

Der er i kurven.

Absolut ingenting :)

Ebikecenter har e-mærket

45 kmt elcykler - hvad er op og ned

Mange spørger ind til hvad og hvordan man får mere ud af en 25 km/t elcykel, så man kommer op på de "sædvanlige" 30-35 km/t som en del kører og de fleste tror de kører ;o). Vi har selvfølgelig kigget lidt på spørgsmålet "Kan man få den til at køre lidt hurtigere?"

Ja det kan man, men man skal være utrolig forsigtig med hvad man bevæger sig ud i - der er rigtig mange forhold der gør sig gældende, både garantimæssigt, lovgivningsmæssigt og ikke mindst forsikringsmæssigt.

Vi oplever desværre for tiden at Trafikstyrelsen ikke godkender registering af visse Speed Elcykler - det skyldes at de mener at de tilsvarende Tyske og Hollandske myndigheder udsteder forkerte certifikater til Speed modellerne. Vi er i løbende dialog med Trafikstyrelsen og producenter for afklaring af procedurer og lovgivning iforbindelse med registering af Speed modeller.

Først elcykel definitionerne

I henhold til Cykelbekendtgørelsen §13 er en elcykel begrænset til at assistere op til 25 km/t:

 

§13: En cykel kan være forsynet med en el-hjælpemotor og må ikke være forsynet med andre motorer.

Stk. 2. En el-hjælpemotor må kun afgive effekt, når cyklens pedaler eller lignende samtidig betjenes.

Stk. 3. En el-hjælpemotor må højst have en effekt på 250 W.

Stk. 4. En el-hjælpemotor må kun afgive effekt ved hastigheder på 25 km/t eller derunder.

 

hvorimod en elcykel der assisterer op til 45 km/t falder ind under Færdselslovens § 2, nr. 7 :

§2, nr. 7: to- eller trehjulet køretøj med en forbrændingsmotor med et slagvolumen på ikke over 50 cm3 eller med elmotor og med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på højst 45 km i timen. Knallerter inddeles i stor knallert med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på over 30 km i timen og lille knallert med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på højst 30 km i timen.

Altså er en elcykel der assisterer op til 45 km/t en stor knallert - og det er især her at du skal passe på, for du kan komme gruelig galt af sted - både lovmæssigt, ansvarsmæssigt og økonomisk hvis man kommer ud for det som lige netop ikke sker for dig!!!.

Når det så er sagt så er der ingen love uden et MEN - elcykler der kan assistere op til 45 kmt falder kun ind over ovenstånde lovgivning hvis dens egen assistance (hvor du ikke træder eller hjælpe til) er over de 30 kmt - er den under så falder den ind under "lille knallert" reglerne.

Hvordan gør man så?

Der mange måder man kan gøre det på - ikke alle er lige godt og nogle er lidt kostbare, eller kan blive temmelig dyre.

Den ulovlige

Her har vi den klassiske tuning - lige som på knallerterne. Det er bestemt ikke noget vi anbefaler, da du mister garantien og bringer elcyklen over i en anden benyttelse som den måske ikke er bygget til - hertil kommer at den lovgivningsmæssigt falder ind under færdselslovens § 2, nr. 7 (stor knallert), hvor der træder andre forsikrings-, registerings- og udstyrsbetingelser i kraft (se nedenfor).

En Tuning kan koste alt fra et til flere tusinde kr., alt afhængig af løsningen og tidsforbrug.

VI VIL GØRE OPMÆRKSOM PÅ AT DETTE IKKE ER NOGET VI ANBEFALER HOS EBIKECENTER.

Den lovlige

Her er selvfølgelig produkterne som er udviklet og produceret til en højere hastighed og ofte efter de europæiske standarter. Elcyklerne er ofte også 350 Watts motorer så man har også lidt mere "sjov" - til gengæld så betyder det at der så kræves kørekort, anvendelse af styrthjelm j.f. Færdselslovens § 81 (læs om kravene til styrthjelme i Bekendtgørelse om styrthjelme), lovpligtig ansvarsforsikring j.f. Færdselslovens § 105 og elcyklen bliver ligeledes pludslig registeringspligtig j.f. Lov om Registrering § 3, stk. 1, nr. 3.

Hertil kommer selvfølgelig at elcyklen skal være Type-godkendt ihenhold til lokal lovgivning - i Danmark sørger Trafikstyrelsen for disse "lokale" godkendelser, men de kan ikke afvise produktets lovlighed hvis de er type-godkendt efter EU-standard - "groft sagt" er elcyklen typegodkendt til kørsel f.eks. i Tyskland, så skal Trafikstyrelsen godkende den, - men det kan tage nogen sagsbehandlingstid før det rent faktisk sker.

Det koster omkring tusinde kroner for en indregistering af en speed pedelec / 45 km/t elcykel.

Hvad kan betale sig?

Se det er jo op til ens egen moral - eller mangel på samme - og pengepung. Ligger du og kører på din egen grund og har rigeligt med penge, så kan man måske godt spare et par tusinde ved at tune sin 25 kmt elcykel - men lige så snart man bevæger sig ud på vejene og cykelstierne, så kan de par tusinde man har sparet være et dårligt sted at spare. Går det galt og du kører galt eller laver skader, så skal du selv betale - både de materielleskader og personskader, da din forsikring ikke dækker - hertil kommer så de(n) bøde(r) for ulovlig benyttelse af køretøj m.v.

Der skal ikke være nogen tvivl om at Ebikecenter selvfølgelig anbefaler at man følger lovgivningen.

Har du stadig blod på tanden på en 45 km/t elcykel, så kom ned i forretningen og tag en snak med os - vi bistår selvfølgelig gerne med indregisteringen, så alt er klaret når du henter din elcykel.

Tryk på for at se de mange forskellige "Speed pedelecs" i vores sortiment.

Speed Pedelec FAQ

  • En knallert 45 må som bekendt ikke køre på cykelstien, så jeg formoder det samme er gældende for 45-elcykler?? Både og - er elcyklens egen fart (hvor du ikke hjælper) over 30 kmt, så korrekt - i henhold til Færdselslovens § 2, nr. 7 skal en 45 kmt elcykel køre ude på vejen sammen med biler og knallerter - ellers så må du faktisk godt køre på cykelstien. Bøden for at køre ulovligt på cykelstien er, i skrivende stund 1.000,-.
  • Hvad med styrhjelm? Er det lovligt at køre med cykelhjelm på en 45-elcykel?...Skal jeg køre med fullface hjelm eller knallert-æggeskal på cykel?? Ja det skal du faktisk, når man kører på en "stor knallert" så skal din hjelm være ECE22 godkendt - den eneste der p.t. opfylder dette er Cratoni Vigor.
  •  
  • Er det lovligt med en 30 km/t elcykel. Med det rette udstyr (spejle og bedre lys), kunne den jo sagtens klassificeres som knallert 30?. Ja - så længe elcyklens egen assistance er under 30 kmt/t. De fleste elcykler er heldigvis lavet så de kun assistere op til 17-20 km/t ved aktivering af Walkassisten.  F.eks. yder en Bosch-motor på 45kmt elcykler kun 17 kmt. resten er faktisk din ydelse!.

EBIKECENTER | BOSCH EBIKE EXPERT | BOSCH EBIKE CERTIFIED

EBIKECENTER | SHIMANO STEPS EBIKE EXPERT | SHIMANO STEPS EBIKE CERTIFIED

EBIKECENTER | E-MÆRKET WEBSHOP

Nyhedsbrev